Hanneke Adelaar is de kunstenaar van het geringe
het wonder van de kleinste deeltjes
Natuurkundigen ontdekten bij het bestuderen van de kleinste deeltjes een onverwachte hoeveelheid complexiteit en chaos. Voorzien van een ruimtelijk geheugen leggen de deeltjes nooit twee keer hetzelfde pad af en creëren zo verbluffend complexe patronen.* Deze gebeurtenissen onttrekken zich aan ons dagelijks zicht.
oog voor het geringe
De collages zijn opgebouwd uit kleine elementen die zich als de toetsen van Gogh samenvoegen tot een levendige beeld, dat op verschillende niveaus kijkervaringen biedt.
Die kleine elementen bevinden zich in grote getalen in mijn atelier. Het zijn kleine kwetsbare stukjes papier. Deze papiertjes zijn gevonden op foto’s in drukwerk toen ze nog onderdeel waren van een ander beeld. De kunstenaar ziet hun potentie, hun nieuwe mogelijkheden en maakt ze los uit hun oude context tot zelfstandige elementen van kleur, lijn en structuur. Elk element heeft eigen individuele kwaliteiten maar is daarbij bereid tot deelname aan samenhang, aan een grotere beweging. Zo kunnen inspireren tot nieuwe samenstellingen, nieuwe beelden.
zie het kleine ontdek het grote
Begin met kijken en zie als het eerste het meest nabije. Een gebaar, kleine signalen en schijnbaar onbeduidende gebeurtenissen. In het detail schuilt tijd en aandacht. In het nabije en het geringe vind ik een doorzicht naar systemen en structuren. Een moment kan doorgroeien naar eeuwigheid, de druppel aanzwellen tot een regenbui of een woeste zee en een oogopslag leiden tot diepgevoeld begrip en contact.
Aandacht voor het nabije is een uitgangspunt, is een manier van kijken die kan leiden tot nieuwe inzichten en beelden. Van daaruit kan de wereld steeds opnieuw bezien worden en in een andere perspectief geplaatst.
we leren je hier niet tekenen, we leren je kijken
Dat was de eerste zin die ik hoorde op de academie van Tilburg, waar ik mijn rijke opleiding kreeg. Ik leerde er de taal van en liefde voor de kunst. Bij kunstgeschiedenis raakte ik onder de indruk van de Vlaamse Primitieven, hun oog voor detail en hun vermogen deze details bijeen te brengen tot een weelderig geheel. Aandacht voor portret, perspectief en stofuitdrukking vloeien kleurrijk samen..
Daarnaast ben ik enorm geboeid door de moderne beeldende kunst na het uitvinden van de fotografie. De explosie aan mogelijkheden om vanuit het visuele te komen tot nieuwe verbeeldingen, nieuwe coherenties. In het bijzonder de kunstenaars die zoeken naar de systemen achter het visuele, bv Mondriaan en Schoonhoven, zijn mij dierbaar. Ik bewonder hun gedreven vasthoudendheid, zoals ik die ook bewonder bij de kunstenares Aldwyth, die tot op hoge leeftijd dagelijks werkt aan -vaak- grote collages.
kijken met geduld
Het grote vinden door het klein te maken lijkt een omweg, net als de keuze om de lijnen, vormen en kleuren niet zelf te maken maar ze te vinden. Het vraagt meer tijd, geduld. De tijd nemen voor de omweg. Dat is voor mij de kracht van het geringe.